Kontakt

Kontakt

środa, 27 stycznia 2016

O śnie na całkiem poważnie.

ewazet4@gmail.com


Zespół opóźnionej fazy snu (ang. Delayed Sleep Phase SyndromeDSPS)  to  przewlekły zespół opóźnionego zasypiania i budzenia się. Jest to zespół medyczny niezwiązany z bezsennością czy schorzeniami psychicznymi, częsty u młodych i dorosłych ludzi , utrudniający im wykonywanie obowiązków zawodowych.
Zaburzenie to powstaje w wyniku braku zgodności pomiędzy własnym, wewnętrznym, biologicznie preferowanym przez człowieka rytmem snu i aktywności , a rytmem chodzenia spać i wstawania narzuconym przez normy społeczne, związanym z 24-godzinnym rytmem czasu ziemskiego. Istotą zaburzenia jest opóźnienie wewnętrznego zegara biologicznego, regulującego pory snu, o co najmniej kilka godzin w stosunku do średniej w społeczeństwie. Osoby cierpiące na tę dolegliwość często odczuwają senność dopiero w późnych godzinach nocnych, czyli co najmniej kilka godzin później, niż powinno to występować u osoby ze zwyczajowym czasem pracy/nauki od 8:00 do 16:00.


 Typowe pory snu dla osoby z zespołem DSPS to godziny między 2-4 w nocy do 10-14 w dzień. Jeśli możliwe jest chodzenie spać w tych porach, sen osób z DSPS jest prawidłowy, tzn. prowadzi do wypoczęcia. W przypadku narzuconych pór snu przez normy społeczne osoby cierpiące na DSPS mają trudności z rozpoczynaniem snu, jeżeli próbują kłaść się do łóżka wcześniej niż wynika to z ich własnego rytmu okołodobowego oraz mają poważne problemy z wstawaniem porannym. Problemy z wstawaniem i związane z tym częste spóźnianie się do pracy/szkoły, obok objawów wynikających z niedoboru snu (pogorszenie jakości życia, pogorszenie koncentracji uwagi i pamięci, drażliwość), są głównymi powodami szukania pomocy. Metodami leczenia DSPS z wyboru są: terapia behawioralna, leczenie z użyciem melatoniny lub światła (fototerapia).


Rada praktyczna. Jeżeli chcemy wrócić do "normalnych " pór snu, należy przeciągnąć nocną porę zasypiania do coraz późniejszych ...aż do zupełnego niespania w nocy. Kiedy dociągniemy  do 18.00-19.00 należy pilnować tej pory i stosować ją jako czas stałego zasypiania. Bardzo ryzykowne ale pozwala obejść się bez tabletek. Polecam w okresie urlopu:-)


Testy ajurwedy dla pacjenta: ewazet4@gmail.com

2 komentarze:

  1. Dzień dobry. Bardzo lubię Pani bloga. Czy mógłbym prosić o więcej postów o snach? To bardzo ciekawy temat. Uśmiech

    OdpowiedzUsuń
  2. Dzień dobry:-). Postaram się napisać coś ciekawego o śnie, wszak to niedoceniona połowa naszego zycia:-)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń

ewazet4@gmail.com